Vi bruger Cookies!     

         
 X     
muis

Sider om Islam og Politik




11. SEPTEMBER 2001 

 

ANGREBET PÅ WORLD TRADE CENTER

 

 

1.) Indledning.

2.) Fakta om World Trade Center.

3.) Tirsdag den 11. september.

4.) Flyene letter.

5.) Rædselsmorgenen i New York.

6.) Bush i Børnehave den dag.

7.) Chefkokken der reddede livet pga. nye briller.

8.) Pressefotografen og CNN.

9.) Sidste samtaler og SMS´er.´

10.) Brandchefen ”Jeg troede jeg var død”.

11.) Rute 93s skæbne.

12.) Ofre den 11. september 2001.

13.) Verdens reaktioner.

14.) Tiltag for at undgå flykapringer.

15.) Meningsmålinger 2007

16.) Dødsdom 

17) Efterskrift                                                                                                                                                          

                                                                                                         

 

1. INDLEDNING

 

I det følgende afsnit vil jeg fortælle om den største terroraktion i nyere tid vendt mod USA.

Den 11. september 2001 - en dag der huskes i fremtiden - Dagen hvor næsten 3.000 mennesker mistede livet ved flystyrt - og brændende bygninger.

Dagen der ændrede verden i sådan en grad, at mange muslimer for alvor blev lagt for had. Det var også dagen hvor Al Quidas leder Osama Bin Ladens navn blev slået fast med syvtommersøm.

Angrebet på World Trade Center, og USA i det hele taget, var nærmest en ond drøm at følge.

I afsnittet her har jeg prøvet at forfatte det væsentlige i hele denne handling.

 

World Trade Center oplevede terror for anden gang, den 11. september 2001, den første gang var den 26. februar 1993, da en varebil med springstof sprang i bygningens P-kælder, og 6 mennesker blev dræbt, samt ca. 1.000 såret.

12 yderligtgående muslimer blev senere idømt op til 240 års fængsel (Kun de 2 af dem).

Allerede her sættes Al Quida-lederen Osama Bin Laden i forbindelse med dette angreb.

 

 

 

2. FAKTA OM WORLD TRADE CENTER

 

World Trade Center åbnede d. 4. april 1973 og var bygget på Centralplaza i New York.

Bygningerne var med deres henholdsvis 417 og 415 meter høje, verdens daværende højeste bygninger, frem til 1974 hvor Sears Tower i Chigaco åbnede med sine 448 meters højde og 110 etager.

 

World Trade center var designet af amerikaneren Minorv Yamasaki i samarbejde med Antonio Brittiochi. World Trade Center bestod af i alt 7 bygninger, hvoraf de mest kendte var de 2 tårne, hvori elevatorerne kørte op til 35 km/t.

Der gik omkring 50.000 mennesker på arbejde i World Trade Center, og over 200.000 mennesker havde sin gang i centret hver uge.

 

 

 

3. TIRSDAG 11. SEPTEMBER

 

På alle måder var det en ganske almindelig morgen, tirsdag den 11. september 2001.

Travle byfolk myldrer mellem hinanden, ind til Manhattan fra de omkringliggende New York bydele, hvor huslejen er til at betale. (Børsfolk, Kontormænd, Elegante kvinder) mv.. valfarter mod deres kontorer.

De 110 etager i World Trade Center, der huser et utal af virksomheder er denne morgen fyldt med mennesker.

 

 

Tre andre steder i USA gør 19 kommende flykaprere sig klar til at borde deres fly.

2 fly i Logan lufthavnen i Boston, 1 fra Dulles i Washington, og 1 fra Newark lufthavnen.

Fælles for alle fire fly er de alle skal til Californien, og alle flyene er derfor fyldt op med brændstof, hvilket gør dem til rene missiler, hvis flyene kom i de forkerte hænder, og det var netop hvad disse gjorde, da det netop var disse 4 fly de 19 Al Quida folk havde valgt at kapre.

 

 

 

 

 

4. FLYENE LETTER

 

Kl. 8.00 om morgenen, var det meningen at rute 93 fra New Walk lufthavnen i New Jersey skulle lette med kurs mod Californien.

Kontrollen i lufthavnene var i 2001, noget mere lempeligere, end de er i dag, og de Al Quida medlemmer fik både switzerknive og hobbyknive med ombord, som i øvrigt var fuldt lovligt i 2001.

Kl. 8.01 kører luftkaptajn Doll rute 93 fra gaten, lige til tiden, men han ryger ind i en ventetid p.g.a. mange fly på det tidspunkt skal i luften, og lufthavnen er ramt af en del ombygninger på det tidspunkt. Hvilket bevirker at et par startbaner er lukket. Derfor blev rute 93 forsinket.

 

Et andet fly i New Walk lufthavnen et bording 757 med plads til 180 passagerer, men den dag - den 11. september 2001 kun havde 33 passagerer, samt 7 besætningsmedlemmer med ombord.

Af de 33 var de fire Al Quida medlemmer.

Alle fire havde bestilt pladser på første klasse, så de kom til at sidde mellem cockpittet og de øvrige passagerer.

 

Et andet sted i luftrummet over USA bliver rute 11, der havde sin rute mellem Boston og Los Angeles, kapret af Al- Quida folk. I stedet for at flyve sin normale rute til vestkystens Los Angeles, tvinges kaptajnen og hans besætning til at sætte kursen mod New York, Kapringen af dette fly sker den 11. september 2001 kl. 8.14.

Ombord på rute 11, er Al Quida medlemmet Atta, og han kommer med en meddelelse til de 81 passagerer ”Vi har nogle fly - forhold jer i ro. Så sker der ikke noget - vi vender tilbage til lufthavnen i Boston” siger han og prøver at overbevise passagerne om at det er en traditionel flykapring - og beder igen passagerne holde sig i ro, og ville de forsøge på noget, ville det skade både passagerne selv, og flyet.

Men Mohammad Atta og hans kumpaner på rute 11 flyver ikke som han sagde til passagerne tilbage til Boston, men sætter kursen mod New York.

 

I New Jersey er klokken blevet 8.43, og rute 93 der nu er forsinket 43 minutter får endelig starttilladelse fra New Walk lufthavnen.

 

Kl. 8.51 bliver det America Airlines tur til at lide den tort, af et af deres fly bliver kapret. Det drejer sig om et Boring 767, med 64 passagerer ombord, Flyet der normalt flyver rute 77 fra Washington til Los Angeles, den maskine ændrer også kurs, nemlig tilbage mod Washington, det er den maskine der er udset til at ramme det amerikanske forsvarsministerium Pentagon.(1”¦)

 

Kl. 9.03 Bliver det 3 fly kapret, det drejer sig om ligeledes om et fly, der flyver ruten Boston til Los Angeles, fra flyselskabet United Airlines. Det er rute 175 med 65 passagerer, og 6 besætningsmedlemmer.

 

Disse tre flykapringer (Rute 93 var ikke kapret på dette tidspunkt endnu) ved man ikke noget som helst om den morgen i New York ”¦.endnu.

 

 

I Pentagon blev 125 mennesker dræbt

 

 

1”¦ Pentagon: Hovedkvarteret for det amerikanske forsvarsministerium.

                        Bygget fra 1941 til 1943.

                        Bygningen blev indviet den. 15. januar 1943.

                        Pentagon beskæftiger 26.000 ansatte,.

 

 

 

5. RÆDSELSMORGENEN I NEW YORK

 

Denne smukke morgenstund, den dag i New York er der ca. kommet 20.000 kommet ind i de 7 bygninger der udgør World Trade Center.

 

SÅ SKER DET”¦”¦ Klokken 8.46 kommer det kæmpestore fly boring 767 fra America Airlines , rute 11 med lav højde flyvende med 790 km/t. ind i det nordlige tårn mellem etagerne 93 og 99, folk er i panik, og CNN begynder at sende live fra katastrofen, og fortæller i de direkte reportager at ”Der er tale om et uheld og ulykke af kæmpestørrelse”

 

Præcis 17 minutter senere kl. 9.03 rammer det andet fly, rute 175, fra United Airlines det sydlige tårn på World Trade Center, og verden gik i chok.

I det øjeblik går det op for de amerikanske luftfartsmyndigheder, at der er flere kaprede fly i amerikansk luftrum, og man sender senere F16 jagere på vingerne for at opsnappe løse missiler, men uden held.

 

I alt imens alt dette sker i New York fortsætter rute 93 sin flyvning mod Californien, uvidnede om rædslerne på Manhattan i New York.

 

Da Selskabet United Airlines fik en opringning fra styrmand Homers kone, berettede hun om hvad hun så på TV denne morgen, prøvede luftfartsselskabet straks at komme i kontakt med Holmer, for at bede ham være på vagt, denne SMS blev sendt kl. 9.22 - men luftkaptajn Homer svarede aldrig på den SMS.

 

Ombord på rute 93, ifører Al Quidafolkene deres røde pandebånd som de havde medbragt i deres tasker, og kapringen af rute 93 sker kl. 9.28, det var senere end oprindeligt planlagt, det vides ikke hvorfor, men det kan være forsinkelsen fra lufthavnen tidligere der er skyld i dette.

Kapringen af rute 93 begynder med at tre passagerer rejser sig- og begynder at true de alm. Passagerer med deres hobbyknive og switzerknive mv.

Passagerne på ”turistklasse” kan ikke se hvad der foregik på 1 klasse, p.g.a. det forhæng mellem den forreste del og den bagerste del af maskinen.

Kaprerne trænger ind i cockpittet og enten dræber eller i hvert fald uskadeliggør styrmand Homer, samt luftkaptajn Doll, og ikke mange sekunder efter kan man se fra jordens kontrolstation at flyet tabet 700 fods højde.

 

Kl. 9.32 meddeler kaprerne at der er en bombe ombord, og genner passagererne ned bagerst i flyet med en pistol - men man har ALDRIG efterfølgende fundet en pistol - så det kunne være en attrap eller en legetøjspistol kaprerne brugte der.

 

Passagerne forsøger at kalde jorden med de 52 telefoner der er ved sæderne i flyet, men passagerne ved ikke at der kun er 8 telefoner der virker af gangen.

 

Mens New York på samme tid, som kapringen i rute 93 finder sted er i chok efter terrorangrebet, nærmer rute 77 sig som planlagt USA's forsvarsministerium Pentagon.

Kl. 9.37 smadrer rute 77 fra America Airlines så ind i den femkantede bygnings vestfløj, som dengang var under ombygning og dræber 125 mennesker, foruden de 64 ombord i flyet.

Terroren havde for alvor ramt guds eget land, den dag i september 2001.

 

 

 

                                            

 

World Trade Center 11. september 2001

 

 

 

 

6. BUSH I BØRNEHAVE DEN DAG

 

Alt dette sker imens en intetanende præsident George Bush (1”¦) sidder i en børnehave i Sarasota i Florida og læser bogen ”Mit kæledyr geden” for børnehavens børn, da en assistent træder ind i børnehaven og hvisker Bush noget i øret, ”USA er under terrorangreb”

Præsident Bush bliver ligbleg og fortsætter sin historie til børnene i hele ni minutter, og da fortællingen er færdig, forlader han børnehaven og sammen med Secret Service i ro og mag får sat præsidenten ind i sit eget fly Air Force One, og får ham fløjet til Louisiana og siden til Nebraska.

Han skal for alt i verden ikke flyves ind i orkanens øje, New York eller Det Hvide Hus, på daværende tidspunkt.

På det tidspunkt er al lufttrafik over USA sat i total bero.

 

Først ved 19 tiden om aftenen - altså ca. 10 timer efter angrebet på World Trade Center vender George Bush snuden hjem mod det ovale kontor i det Hvide Hus, for igen at styre landet efter chokket.

 

 

1”¦ George Bush.                                               

       Født 6. juli 1946.         

       Forretningsmand.

       Republikaner 

        USA's præsident fra 20. januar 2001-2009

       USA's 43 præsident.

 

 

                                                                                   

                

 

 

7. CHEFKOKKEN DER REDDEDE LIVET P.G.A. NYE BRILLER

 

 I 1976 åbnede en restaurant ”Windows under World” i World Trade Center, resturanten var et rimeligt “in-sted” blandt New Yorkere.

 

Køkkenchef Michael Lomoraco skulle endentlig have været på arbejde den tirsdag morgen, man havde taget fri nogle timer fordi han skulle have nye briller.

Han fortæller: Hvordan kunne det ske?, et fly, en vidunderlig smuk og klar morgen ramte bygningerne, Hvordan kunne det ske?, Hvem er deroppe tænkte jeg - Hvad sker der i restauranten, jeg prøvede at rekonstruere hvem der var deroppe lige nu, jeg viste jeg intet kunne gøre, men jeg kunne ikke forlade stedet, jeg tænkte på venner og kollegaer, jeg prøvede desperat et bede til at de kunne nå brandudgangene og komme ned af brandtrapperne”

Dette kunne ikke lade sig gøre da flyene havde ramt både elevatorerne og brandtrapperne.

Der var ifølge rapporten 79 både gæster og ansatte i restauranten denne morgen.

 

 

 

 

8. PRESSEFOTOGRAFEN OG CNN

 

Pressefotograf Richard Drew så hele angrebet fra gaden, da de to fly ramte de to enorme bygninger.

”Jeg stod mellem en politibetjent og en kvindelig ambulancefører - Pludselig siger kvinden ”Se der” og peger opad, vi kikker alle tre op - og så folk falde ned fra de store skyskrabere - instinktivt greb jeg kameraet og begyndte at tage billeder, det er jo mit job - ligesom en tømrer har en hammer og bygger huse - har jeg et kamera og tager billeder - Jeg kunne høre lyden - men ikke følge de stakkels mennesker hele vejen ned, men kunne høre når de ramte jorden, - det lød som en sæk cement”

 

Denne oplevelse Richard Drew oplevede var da det første fly kl. 8.46 ramte den nordlige bygning.

Richard Drew havde som den eneste ”billedet” hvor en mand springer i døden fra 107 etage, og han forsøger at sælge billedet til de store aviser, men aviserne takker pænt NEJ tak til et sådan billede, der virkede for makabert, og hvad ville mandens pårørende sige, hvis de kunne genkende vedkommende?

 

Kun Morgenavisen ”Morning Call” der havde over 170.000 abonnenter (2001) købte billedet og bragte det på deres forside den 12. september 2001.

Avisen fik en kæmpekritik fra folk, og andre avisredaktioner, der mente at dette her var FOR meget, billedet mødte også en del surhed blandt befolkningen da det blev bragt.

 

Redaktionen blev derefter enige om at billedet ALDRIG skulle bringes mere.

 

Hvad Richard Draw tjente på billedet forbliver givetvis en hemmelighed mellem ”Morning Call” og fotografen.

 

CNN (1”¦)sendte som nogle af de første fra denne utænkelige katastrofe, de sender live, så derfor var verdens øjne allerede rettet mod World Trade Center, da det andet fly kl. 9.03 fløj direkte ind i det sydlige tårn.

 

 

1”¦ CNN eller Cable News Network er en 24 timers kanal, udelukkende med nyheder.

       Kanalen blev stiftet af Ted Tuner (2”¦) og er i dag (2006) en del af mediekoncernen Time Warner.

       CNN blev lanceret i 1980 og er i 2006 udvidet til 6 forskellige kanaler.

 

2”¦ Ted Tuner

       Født 1938

       Amerikansk Forretningsmand.

      1991-2001 gift med skuespillerinden Jane Fonda.

 

 

9. SIDSTE SAMTALER OG SMS´er

 

På 106 etage i det sydlige tårn sad kontorchef Peter Ahlmann på sit kontor.

Da det sydlige tårn bliver ramt kl. 9.03 blev han naturligvis panisk, og mellem kl. 9.07 og 9.25 sendte han 7 SMS´er til familie og venner.

 

Peter Ahlmanns enke der modtog 1 af de 7 SMS ér fortæller: ”Jeg skrev til ham om de ikke kunne evakuere bygningen - men han svarede at de ikke kunne bevæge sig - til mig skrev han de sad fast - jeg gik ud fra han mente i det lokale hvor han var, man ikke kunne bevæge sig, men hele etagen var fyldt med røg og situationen blev forværret minut for minut”

 

En anden der mistede sin ægtefælle, var Iliana Mcginnis, der fortæller efter at have set ræselsbillederne på TV, via CNN prøvede hun desperat at komme i kontakt med sin mand Tom Mcginnis.

Hun fortæller ”Pigen i receptionen sagde Tom var i telefonen, Jeg fik Tom og han sagde det ikke så for godt ud - Nej det var som 3. verdenskrig.- Jeg troede ikke der var noget galt, han var i røret, han måtte jo derfor være ok, og han må ringe fra en kiosk , eller en andens mobiltelefon, Men han gentog det 3. gange. Han lød rolig, men noget sagde mig at der var noget helt galt, Jeg blev nervøs, - men også gal på ham - er du okay spurgte jeg - Igen svarede han, at det ikke så godt ud, - svar mig dog, er du ok? - Så sagde han - ”Vi er i et konferencelokale på 92 etage og ilden breder sig op mod 92 etage”.. Så sagde han - Iliana - ”Du forstår intet,-  folk hopper ud - Undskyld - Folk fra etagerne hopper ud” - og så gik det op for mig hvor slemt det stod til - Hvis man bare er på 3 eller 4 etage, og der er brand - må man springe for at undgå ilden - Så håber han man overlever med et brækket ben eller ryg - Men her sprang folk direkte i døden”

 

”Jeg tænkte på de stakler i det kontor, de vidste at der foregik noget frygteligt, der også ville ramme dem, - og de kunne umuligt komme ud”

 

”Tom ringede igen - Nu viste jeg han ringede for at sige farvel - det var jeg ikke indstillet på, men han sagde ”Jeg elsker dig - og pas godt på Caitlin, vores lille pige”

 

”Jeg blev desperat og sagde ”Du kommer hjem i aften” - og han svarede ”Så skal der ske et mirakel ”

”Hans sidste ord var ”jeg må lægge mig på gulvet” Så døde forbindelsen - Jeg prøvede at ringe op igen - men ingen forbindelse”

 

Kl. 10.05, altså godt en time efter flyet havde torpederet bygningen, begyndte det at knirke, buldre, og brage øresønderrivende. Det sydlige tårn med bla. Peter Ahlmann opgiver dødskampen mod flammerne, og få sekunder senere kollapser skyskraberen i en kæmpemæssig røg og støvskyer, mens murbrokker, glas og metaldrager vælter ned over bla. redningspersonalet, der derved bliver fanget i en dødsfælde.

 

 

10. BRANDCHEF: ”JEG TROEDE JEG VAR DØD”

 

Brandchef Richard Picciotto befandt sig på syvende etage i sydbygningen, (Det sidste tårn der blev ramt), men overlevede mirakuløst.

 

Dagen startede ellers med Richard Piccitto skulle møde på brandstationen Uptown Manhattan, hvor han som chef for 11 bastion, blandt andet havde kommandoen over sprøjtevogn 76 og stigevogn 22.

Han skulle være mødt kl. 9.00, men kom lidt før denne dag, for at få lidt kaffe og hyggesnakke med sine kollegaer.

Kl. 8.46 rammes det første tårn (Nordtårnet)

 

Selvom Uptown Manhattan brandstation lå over 100 gader fra World Trade Center rykker mandskabet ud med det samme, efter de havde fået alarmen, der jo lød at den store bygning var i brand.

Ca. 25 min efter, omkring kl. 9.10 løber Richard Picciotto ind i World Trade Centers Nordtårn, hvor 92 etage er omspændt af flammer.

 

En del brandfolk bliver sendt op i bygningen af Richard, hver mand bærer ca. 40 kg. tungt redningsudstyr, de bliver beordret op til 25 etage, hvor der var mennesker der også havde brug for hjælp.

De fem brandmænd i hans gruppe tager elevatoren op til 16 etage, fordi elevatoren ikke virkede længere, og så tog alle 6 brandfolk resten af vejen op til 25 etage til fods.

Richard ville højere op, og løb op og op - mens chokerede folk der var i bygningen drønede ned af trapperne, et sandt kaos.

For hver 3-4 etage stopper han op, for at tjekke om nogle mennesker havde brug for hjælp, men da han nåede 35 etage begyndte bygningen at ryste og knage.

 

Imens alt dette foregår, er sydtårnet også blevet ramt, men da der ingen vinduer er på trapperne, og brandmændenes radioer virkede dårligt i skyskraberne, viste Richard ikke det med sydtårnet på dette tidspunkt.

Han bevæger sig ned sammen med de andre brandmænd, han råber i sin megafon, han husker ikke hvad han råbte i den, men han fortsætter ned, og da han når 12 etage, var der samlede en hel del sårede, og samtidig opdagede vi at 2 af de i alt 3 trappetårne var blokeret.

Richard forsøgte at dirigere folk over på den frie trappe, men det var ikke let, tiden var ved at løbe ud, da Richard nåede 7 etage, hørte han at tårnet knagede så meget, at det nu kun var et spørgsmål om sekunder før nordtårnet ville falde sammen.

På det tidspunkt troede brandchefen at han skulle sige farvel til denne verden, og bad til at blive dræbt så hurtigt som overhovedet muligt, i så fald det skulle ske.

På dette tidspunkt døde flere hundrede mennesker omkring ham.

 

Tusinder af tons cement og stål tordner ned over Ground Zero med levende mennesker i.

Massive stålpiller på størrelse med intercitytog blev flået fra hinanden, knust smeltet eller snoet omkring hinanden som bløde lakridsstænger, og bunkerne med stål, murbrokker osv. var totalt uoverskuelige.

 

 

Der er masser af eksempler på, at højhuse er blevet hærget af store brande, men de er aldrig styrtet i grus som World Trade Centers to tårne gjorde.

F.eks. brændte en skyskraber i Venezuela i 2004 i sytten timer, på 23 etager, uden at kollapse. De to tårne i World Trade Center brændte på henholdsvis 56 og 103 minutter, på kun 4 etager, ud af de over 100 etager, hvert tårn havde før de kollapsede totalt.

 

 

Brandmænd tog turen fra 16 til 25 etage til fods,

 i de brændende bygninger

-- bærende på 40 kg. tungt redningsudstyr

 

 

 

11. RUTE 93s SKÆBNE

 

Rute 93 fortsætter vestpå, uvidende om rædslerne på Ground Zero på Manhattan i New York.

Kl. 10.03 styrter rute 93 flyet fra New Walk lufthavnen i New Jersey, som skulle have landet standsmæssigt i Californien, ned på en åben mark i Pennsylvania, ca. 15 min. flyvning fra Washington DC.

 

Nogle vil hævde at rute 93 blev skudt ned af de F16 fly der var i luften på det tidspunkt, men kl. 10.03 var det nærmeste F16 ca. 250 km væk. Samt at selve ordren fra flyvevåbnet om at F16 flyene faktisk MÅTTE at skyde flyet ned, blev først afgivet 28 min. EFTER at rute 93 var faldet ned i Shanksville i Pennsylvania.

 

Den amerikanske filminstruktør Paul Greegrass film, der kom 5 år efter terrorangrebet i september 2001, altså september 2006 beskriver minutiøst og i realtid de 90 minutter, tirsdag 11. september 2001, hvor den heltemodige gruppe flypassagerer beslutter sig for at tage kampen op mod de 4 selvmordsterroister.


Passagerne sejrede over de 4, der havde planlagt en kurs, direkte mod ”Det Hvide Hus” i Washington, og reddede måske flere hundrede menneskers liv.

 

 

12. OFRE DEN 11. SEPTEMBER 2001

 

I alt døde 2.976 mennesker den sorte tirsdag i USA's historie.

 

246 ombord på de 4 fly.

 

2.602 i New York.

 

125 i Pentagon.

 

Blandt de dræbte er: 343 brandmænd, 23 NYPD (1”¦) betjente, 37 Havnearbejdere.

 

24 savnes stadig her i 2006.

 

Al Quida lederen Osama Bin Laden er her i 2006 stadig eftersøgt i hele verden, da han har taget ”æren” og ansvaret for bombningen gennem flere videooptagelser og lydbånd.

 

(Læs også beretningen om Osama Bin Laden Tryk her)

 

 

1”¦ NYPD = New York Police Department.

                      Består af ca. 100 ridende betjente - 3 beslagsmede samt et større antal hestepassere.

                     Hovedkvarteret ligger på Manhattan.

 

 

                                         

2.976 mennesker blev dræbt 11. september 2001                                Bin Laden har gennem videooptagelser

                                                                                                      og lydbånd taget ansvaret for

                                                                                                      terrorangrebet 11. september 2001.

 

 

 

 

 

13. VERDENS REAKTIONER

 

Eksplosionerne i New York og Washington førte til naturlige reaktioner fra hele verden.

I Canada meddelte statsminister Jean Cretien til en skare på 75.000 mennesker at: "Canada vil ikke tie stille. Vort venskab kender ingen grænser."

 

Irland erklærede national sørgedag hvor skoler og forretninger holdt lukket. I landets hovedstad Dublin, ventede en kilometer lang kø uden for den amerikanske ambassade på at komme ind og skrive i en kondolencebog.

 

I Paris ringede kirkeklokkerne i fem minutter, undergrundstogene stansede, og elevatorerne i Eiffeltårnet stoppede.

Radiostationerne afbrød deres programmer for at spille John Lennons "Imagine"

 

Albanien holdt national sørgedag.

 

I Berlin samledes 200.000 mennesker ved Brandenburg Tor til en ceremoni. På et banner hen over portalen stod der "Vor Dybeste Medfølelse" og "Vi Sørger Sammen Med Jer" I hele Tyskland holdt man 5 minutters stilhed.

 

I Rusland gik flagene på halv, og blomster hobede sig i massevis op foran den amerikanske ambassade.

 

I England deltog dronningen sammen med premierminister Tony Blair i en gudstjeneste i St. Pauls Catedral, og den 13. september, altså 2 dage efter, beorderede dronningen et specielt vagtskifte foran Buckingham Palace. Efter det normale skifte spillede man den amerikanske nationalmelodi, og derefter holdtes to minutters stilhed.

 

 

 

 

14. TILTAG FOR AT UNDGÅ EN FLYKAPRING

 

Den 13. august 2006, kunne man i Jyllands-Posten læse, at de britiske myndigheder havde anholdt 24 mistænkte, for at have forberedt at bruge flydende sprængstoffer til at sprænge fly i luften med, som var på vej fra Storbritannien til USA.

 

Anholdelserne i Storbritannien, fik straks USA til at hæve terroralamen til det højeste niveau nogensinde.

George Bush sagde: "Det skal kun lykkes for terrorister een gang, for at opnå deres mål om et massemord, mens det skal lykkes os hver gang at stoppe dem”.

 

Europæiske forskere vil udvikle et terrorsikret fly med et avanceret sikkerhedsprogram kaldet S A F E F, der skal gøres umuligt at kapre bla.

 

  • Sikker dør til cockpittet i et biodynamisk system, som kun genkender autoiseret personale ved hjælp af fingeraftryk på døren.
  • Overvågning af trusselsbilleder ombord, video og audiosensorer, som reagerer på mistænkelige passageradfærd.
  • Datasikringssystem sikrer komminakition mellem cockpittet og kontroltårnet.
  • ANTI kollisionssystem retter automatisk flyets kurs, hvis det afviger fra den oprindelige rute.

 

I lufthavnsbygningen bliver der nu markater med chip, der skal sikre at bagage og passagerne matcher og begge er ombord.

 

Biodynamiske kameraer skal sikre, at den person som går ombord, er identisk med den, der bliver checket ind.

 

 

 

15. MENINGSMÅLINGER 2007

 

Worldplublicopinon.org der har hjemsted på ”Det politiske institut” på universitetet i Maryland i USA, har fortaget meningsmålinger i 4 muslimske lande - Indonesien - Egypten - Pakistan - og Marokko, omkring USA's forhold til muslimer, bla. i kølvandet på angrebet på World Trade Center.

 

I april 2007 - 5½ år efter tragedien, mener kun 3 % af de adspurgte i Pakistan, at det var Al Qudia, der stod bag angrebet, - mens 20 % af ALLE muslimer i de fire lande, mente det var USA der selv stod bag.

 

Ifølge instituttets målinger håber hele 63 % af muslimerne, fra alle 4 lande Al Quida får held med at presse USA ud af de muslimske lande de opholder sig i.

Kun 12 % tror på amerikanerne, når de siger at krigene har til formål at hindre flere terrorangrab på USA.

 

(Instituttet har adspurgt mellem 1.000 og 1.200 muslimer i de 4 lande)

 

 

 

    16. DØDSDOM

 

      Khalid Sheik Mohammed, der er/var medlem af Bin Ladens terrororganisation Al, Queda,

      blev sammen med fire medtiltalte anholdt i 2003. Foruden planlægningen af 11. september,  

      hævdes det at de bla.  planlagde et angreb på Bank Tower i Los Angeles. (Den 11    

      højeste bygning i  USA.)

 

      De fem terrorister sendte 8. december 2008 et notat til de amerikanske myndigheder, og

      gav udtryk for deres ønske om at bekende sig og erklære sig skyldige, på 11 sep.

 

      Khalid Sheik Mohammed ventes at dømmes til døden i USA, men af sikkerhedsmæssige

      årsager flyttes den sidste del af sagen til et mere egnet sted, end det tætbefolkede New

      York. Obama-regeringen leder pt. efter et egnet sted.

 

      I marts 2010 kom der en lydoptagelse frem, der angivligt tilhørte Osama Bin Laden, der

      fortalte hans terrornetværk Al Qaida vil dræbe enhver amerikaner, de tager til fange.

      Truslen bliver ifølge Bin Laden ført ud i livet, hvis USA idømmer Khalid Sheikh Mohammed

      dødsstraf.

 

      Politikommisær Roymund Kelly mener, at selve sikkerheden for hele retssagen vil løbe op i

      over 75 mio. dollars, idet man ikke havde personale nok til at håntere retssagens

      sikkerhed, ja så ville en stor del af omkostningerne gå til overarbejde til betjentene.

       

 

       

        Khalid Sheikh Mohammed,

       Al Quedas hovedarkitekt bag

       angrebet 11. september 2001.

 

 

 

17. EFTERSKRIFT

 

Hvert år den 11. september viser to laserlyssøjler hvor de 2 tvillingetårne engang stod - der er et dramatisk syn, som intet fortæller om de 2.976 mennesker der mistede livet netop denne dag.

 

I 2006 er i New York de første bærende elementer blevet rejst til en skyskraber der skal stå der hvor World Trade Center styrtede i grus.

Mens byggearbejderne, politikere og arkitekter klappede, hejste man den første 9,3 meter lange søjle op og placerede den over to stænger af stål på den sydlige side af bygningens fundament. På siden af søjlen er det amerikanske flag malet sammen med ordene:

 

”Freedom Tower”

 

Stålkonstruktionerne blev rejst med protest fra mange pårørende til ofrene for angrebet.

 

”Freedom Tower” bliver 541 meter højt og dermed verdens 3. højeste bygning (kun overgået af Burj Khalifa i Dubai, og CN Tower i Toronto).

Byggeriet, der efter planen skulle stå færdig i 2011, har i 2009-2010  været stoppet i ca. 16 måneder p.g.a. pengemangel, iøvrigt til stor irritation for newyorkerne, der ikke forstår det skal tage over 10 år, at vise terroristerne, at USA har overskuddet til at komme videre.

Der bygges iøvrigt også på et nyt transitcenter til over 17 mia. kr. samt en mindepark og et museum for ofrerne på den 16 tønder lands store grund.

Der hvor de to tvillingetårne oprindeligt stod, vil der blive anlagt to kvadratiske fontæner med navnene på ofrene skrevet på kanten.

 

Henved 4.000 turister besøger hver dag 9/11 Memorial Preview Site i Vesey Street lige ved byggepladsen, for at se resten af arkitekten Daniel Libeskins oprindelige masterplan, med hele fem nye skyskrabere.

 

 

KILDER:

 

Særtillæg til Tidsskriftet Focus uge 36 sep. 2006. 

 DR Nyheder Udland 20/12 2006

 B.T. 10/9 2006

Århus Stiftidende

DR2 Temaaften 9/9 2006

World Trade Center Wikipedia.

World Trade Center - Fakta om W.T.C.

Jyllands-Posten 13/8 2006.

Metro-Ekspress 25/4 2007

Brendan January "Vidne til historien" "11. september 2001" 

The Huffington Post 30/12 2009

Jyllands-Posten 1/2 2010

Jørgen Ullerup Jyllands-Posten 27/3 2010



Opdateret 11/10/2014

Besøg  
223134